poniedziałek, 27 kwietnia 2015

PayPal wart 40 miliardów dolarów i rośnie szybciej niż eBay? PayU India potęgą w regionie?

Ponad rok temu biznesman i inwestor Carl Icahn szacował, że wartość transakcji mobilnych może osiągnąć 100 mld USD. eBay zgodził się na oddzielenie PayPal, a teraz szacunki mówią, że dynamika wzrostu systemu rozliczeniowego jest większa niż samego eCommerce, a PayPal może być warty 40 miliardów dolarów.

W Indiach, Naspers , który ma kilka inwestycji internetowych, wspierając przedsięwzięcie Nitin Gupta inwestuje w stale rozwijający się system płatności PayU od roku 2011. Nie wykluczają możliwości zainwestowania kolejnych 100 milionów dolarów wspólnie z funduszem private equity TA Associates, który będzie rozwijał swoje zaangażowanie w Billdesk.
Globalnie inwestycje gigantów w branży płatniczej i wejście na rynek Apple Pay i Portfel Google tylko utwierdza inwestorów o ogromnym potencjale tego kierunku, który może mieć znaczący wpływ na rozwój branży internetowej i eCommerce.

Kierunek pokazują Indie czy Afryka, gdzie większość populacji nie ma kart kredytowych i debetowych, a telefonem komórkowym Szybko staje się narzędziem, które zastępując je pozwala
uczestniczyć w zjawisku e-hadnlu. Mobilne płatności mogą być następnym wielkim biznesem. "Po podróżach, ogłoszeniach, nastąpi wielki boom na płatności", mówi Nitin Gupta, którego firma PayU Indie ma w portfolio zarówno „bramki” do realizacji płatności jak i mobilny portfel - PayUMoney. Jego firma, nabyła już aplikację Eashmart do płatności mobilnych za nieznaną sumę.
Według raportu Internet i Mobile Association of India (IAMAI), oczekuje się, że płatności cyfrowe osiągną wzrost 40% co pozwoli zwiększyć dynamikę transakcji w e-commerce, zwiększyć ilość i wartość płatności za rachunki i inne narzędzia do transakcji internetowych.

One97, firma, która posiada mobilny portfel Paytm w lutym tego roku osiągnęła wycenę na poziomie 2 mld USD. Liczba klientów portfela Paytm przekroczyła 50 mln, co czyni go, według założyciel i prezesa Vijay Shekar Sharma, jedną z największych platform transakcyjnych w Indiach. Firma została doceniona przez nowego inwestora Grupę Alibaba i  Ant Financial Services. "We want to be the Taobao of India” mówi Sharma.

To nie przypadek, że One97 przyciąga inwestorów m.in. Ant, czyli Alipay, największy system płatności w Chinach i jakie uprawnienia zyskuje Taobao i T-mall-własność Alibaba. "Oni (Alipay) obsługują 100 mln wniosków o płatność każdego dnia. Tak jak Grupa Alibaba największe koncerny eCommerce inwestują we własne rozwiązania umożliwiające obsługę transakcji (Amazon w Payments, Japanese Rakuten w Smartpay, eBay w PayPal). Podobnie w Indiach największe firmy eCommerce (Flipkart i Snapdeal) inwestują we własne rozwiązania: Flipkart zbudował PayZippy dla z którego korzystają min.: BabyOye,
Travelyaari i Caratlane.com. Pomimo tego aktywne w Indiach i w Chniach Taobao, T-mall, Alipay, PayU mają nadzieję, że staną się bramą do eCommrce dla wszystkich, którzy wybiorą te regiony do inwestycji. Już dziś wiadomo, że wśród nich znajdą się - Amazon, Flipkart, Snapdeal i Paytm, które gotowe są zainwestować miliard dolarów o czym mówi Vishwas Patel, założyciel i prezes jednej z pierwszych firm płatniczego kraju, Avenues India.

Specyfika płatności w tych regionach wyróżnia je na tle świata. Według raportu IAMAI liczba kart kredytowych w Indiach to tylko około 19 mln. Podczas gdy liczba kart debetowych jest większa niż 350 milionów. W większości są one wykorzystywane do wypłaty gotówki. Ponieważ karty płatnicze nie były w stanie w pełni zaspokoić potrzeb rynku indywidualnego naturalną alternatywa stały się płatności realizowane za pośrednictwem systemów mobilnych z pomocą telefonu. Sprawdziły się one szczególnie w obszarze płatności on-line. Kluczowe dla tego rynku stało się uruchomienie elektronicznych rozwiązań płatniczych, które zyskały dwukrotnie, w latach: 2004 za sprawą rozkwitu portali turystycznych i rezerwacyjnych oraz 2011 i 2012 kiedy rozkwitły systemy eCommerce wykorzystujące konta przedpłacone. Inwestorzy kolejną szansę widza w rozwoju systemów e-administracji.

Strategia B-2-C nie nadąża za B-2-B, gdzie skierowana jest większa część inwestycji, które dotyczą
systemów transakcyjnych i rozliczeniowych dla biznesu. TechProcess Payment Services, wcześniej znany jako Billjunction.com, jest tego dobrym przykładem. Firma postanowiła skoncentrować się na biznesie związanym z utrzymaniem i rozwojem bramki rozliczeniowej pomimo tego, że ma w portfolio ciekawą aplikację mobilną do rozliczenia transakcji. Prezes potwierdza, że nie firma nie zamierza koncentrować się na strategii B-2-C. Ma teraz nowych inwestorów, w tym m.in. Greylock Partners, Battery Ventures, Nokia Growth Partners oraz Capital Partners. Natomiast przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać szansę w portfelu mobilnym na utrzymanie wyższych marż, a co za tym idzie również zysków. Aby to było możliwe konieczne jest upowszechnienie tych aplikacji wśród klientów indywidualnych, co będzie sprzyjało zainteresowaniem ze strony biznesu, w tym eCommerce.


W ciągu najbliższych trzech lat, PayU, który podaje, że ma nawet 70% udział ze swoim systemem płatności w rynku e-commerce (wśród czołowych sklepów), spodziewa się, że w najbliższych dwóch latach przychody z mobilnego portfela, zwiększą się z jednej czwartej całkowitych przychodów firmy do 50 proc. "Building a consumer-facing story for the payment business has been tricky in the past. It is high-risk, high-reward," mówi Paytm's Sharma.

Zapraszam do zapoznania się z opracowaniem "Mobile Money: M-payment System for India" >

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz