czwartek, 9 kwietnia 2015

Akceptacja kart płatniczych wpływa na obroty MŚP

Akceptacja kart płatniczych może mieć znaczący wpływ na liczbę klientów i obroty małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Visa Europe na pięciu europejskich rynkach.

47 proc. polskich konsumentów posiadających kartę płatniczą w grupie wiekowej 16-60 lat deklaruje, że wolałaby zrobić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w firmie, która takiej możliwości nie oferuje.

Konsumentów z podobnymi preferencjami jest odpowiednio 46 proc. w Niemczech, 53 proc. w Wielkiej Brytanii, 54 proc. w Hiszpanii i aż 69 proc. we Włoszech.

Co interesujące w okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie ok. 26 proc. użytkowników kart w Polsce znalazło się w sytuacji, w której zrezygnowali z zakupów ze względu na brak możliwości zapłaty kartą. 27 proc. wybrało wówczas zakup u innego sprzedawcy, akceptującego karty.

Problem ograniczonej akceptacji kart w Polsce dotyczy w większym stopniu małych i średnich przedsiębiorców. Ma szczególne znaczenie przy próbach przyciągnięcia młodych klientów. Według wyników badania 41 proc. polskich użytkowników kart z przedziału 16-34 lata oświadczyło, że nie dokonali zakupu towaru bądź usługi z powodu braku możliwości płacenia kartą (odpowiednio 34 proc. w Wielkiej Brytanii, 30 proc. we Włoszech, 23 proc. w Niemczech i 21 proc. w Hiszpanii). 16 proc. respondentów ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu udało się w takiej sytuacji do konkurencji.

- Przed małymi firmami, które decydują się na przyjmowanie płatności kartami, otwierają się możliwości znacznego wzrostu obrotów. Z kolei brak akceptacji kart niesie ze sobą rosnące ryzyko utraty klientów, z których coraz więcej chciałoby płacić kartami za zakupy – zarówno duże, jak i małe.
Nie ma już miejsca na obawy o brak wygody i łatwości przyjmowania kart – a to dzięki nowej generacji mobilnych terminali płatniczych (mPOS), umożliwiających płatności szybkie i łatwe, nawet w przypadku osób świadczących usługi i przyjmujących płatności poza siedzibą firmy. Niewielkich rozmiarów czytnik kart, dołączony do smartfona lub tabletu sprzedawcy, jest jednocześnie urządzeniem do wprowadzania kodu PIN i zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa i wygody jak w stacjonarnych terminalach - komentuje Caroline Drolet, szefowa działu rozwiązań dla detalistów w Visa Europe.

W Polsce 57 proc. ankietowanych zadeklarowała, że przy zakupie towarów lub usług o wartości od 51 do 200 złotych woli płatność kartą. Odsetek ten wzrasta do 63 proc. dla zakupów na kwoty powyżej 200 złotych.

- Mobilne terminale płatnicze są odpowiedzią na coraz częściej wyrażaną przez klientów chęć płacenia kartą, dzięki czemu stale – i zasłużenie – wzrasta ich popularność wśród firm sektora MŚP. Są idealne dla drobnych detalistów i usługodawców odwiedzających klientów w domach. Wygodny i bezpieczny sposób przyjmowania płatności "na miejscu” jest szczególnie ważny w przypadku większych kwot, gdzie gotówka staje się mniej wygodna - Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe.

Autor/Źródło: portalspozywczy.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz