wtorek, 14 kwietnia 2015

Google, Apple, Samsung: czy mobilne płatności przyniosą przełom w 2015 roku?

Oczekuje się, że wyścig o dominację na rynku płatności mobilnych nasili się w 2015 roku. Firma Apple w zeszłym roku wprowadziła Apple Pay, nową usługę płatności mobilnych. Samsung, ze swoim Galaxy S6, dogania czołówkę stawki. W maju, Google zamierza ogłosi nową strategię dla rozwiązania płatniczego Google Wallet. Czy 2015 stanie się więc rokiem płatności mobilnych? SIX Payment Services przedstawia wyniki przeprowadzonej analizy sytuacji. 

Płatności mobilne są ważnym zagadnieniem dla przedsiębiorców w 2015 roku. Według najnowszych danych BITKOM, stowarzyszenia niemieckiego przemysłu informatycznego i telekomunikacyjnego, nie więcej niż jedna trzecia wszystkich użytkowników smartfonów chciałaby zapłacić w sklepie swoim telefonem komórkowym, a tylko 7 procent chciałoby zapłacić telefonem w restauracji czy kawiarni. Pomimo tych statystyk, dr Bernhard Rohleder, Dyrektor Zarządzający BITKOM, jest przekonany: "W przyszłości płatności mobilne całkowicie zastąpią tradycyjny portfel". Wg dr Rohledera tak niskie liczby odzwierciedlają jedynie brak punktów akceptacji dla bezgotówkowych płatności mobilnych w wielu kluczowych krajach dla rynku elektronicznych płatności.

Producenci smartfonów zdominują rynek
Która metoda płatności zastąpi gotówkę i karty płatnicze? Badanie przeprowadzone przez SIX Payment Services w lutym 2015 wśród 199 odwiedzających EUROCIS - wiodące targi technologiczne dla handlu - pokazało: 50 procent sklepów uważa płatności zbliżeniowe za technologicznego następcę gotówki, głównie w postaci karty płatniczej (46 procent) oraz płatności za pomocą aplikacji na urządzeniu mobilnym (24 procent). Z drugiej strony, tylko 13 procent respondentów ocenia system płatności eksperymentalnie wprowadzony przez Google, za obiecujący. Kupcy wierzą raczej w sukces nowych, nieznanych jeszcze usług (19 procent).
Aż 43 procent respondentów uważa, że producenci smartfonów, jak Apple i Samsung, zdefiniują przyszłość płatności mobilnych. Dwie trzecie respondentów jest zdania, że giganci oprogramowania, jak Google, przegrają tę bitwę.

W kilku krajach prowadzone są również lokalne inicjatywy wdrażające płatności mobilne. Jednym z takich krajów jest Polska, gdzie swoje systemy płatności mobilnych wdrożyły banki PKO BP i Pekao SA oraz sieć sklepów Biedronka. System wdrożony przez PKO BP otrzymał obecnie nowe wcielenie w postaci Polskiego Standardu Płatności i usługi blik, do którego przystąpiło kilka innych banków. Czy te lokalne pomysły staną się na tyle atrakcyjne aby odnieść sukces? Przekonamy się w najbliżej przyszłości.

Mobilne płatności nie odniosły spektakularnego sukcesu w USA
Od 2006 roku Google eksperymentuje z alternatywnymi metodami płatności, w poprzednich latach

p
rojekty firmy znane były pod nazwą Checkout. W 2011 roku wprowadzono Google Wallet, z niewielkim jak dotąd sukcesem. W maju 2013 roku firma planowała zintegrować rozwiązanie płatnicze z serwisem Gmail, co nie spotkało się z szerokim uznaniem wśród klientów.

Niedawno Google poinformował o przejęciu producenta aplikacji mobilnych Softcard oraz planach zacieśnienia współpracy z czołowymi operatorami mobilnymi w USA. W maju bieżącego roku firma planuje również przedstawić nową strategię Google Wallet podczas wewnętrznej konferencji dla programistów. Jednak przy tak licznym gronie interesariuszy występujących na rynku płatniczym, skierowanie spraw na właściwe tory będzie wymagać od Google jeszcze wiele wysiłku. Apple zbojkotowane, Samsung polega na dojrzałej technologii



Firma Apple dołączyła do rynku płatności mobilnych trzy lata po Google, prezentując Apple Pay we wrześniu 2014 roku. Jak dotąd, było to najbardziej udane podejście do płatności mobilnych: Apple przekonało już sporo firm, banków i operatorów kart kredytowych do współpracy. Konglomerat amerykańskich sieci handlowych postanowił jednak zbojkotować Apple. Walmart, Kmart, BestBuy i 7-Eleven chcą przeforsować własne rozwiązanie płatnicze, CurrentC.

Kolejny duży gracz, Samsung, postanowił również wkroczyć do gry. Wprowadzając Galaxy S6, koreański producent planuje prześcignąć Apple. W przeciwieństwie do innych rozwiązań płatniczych, Samsung nie tylko obsługuje nowoczesne transakcje zbliżeniowe, ale także odczyt danych z paska magnetycznego karty, co nadal jest ważnym elementem obsługi transakcji na niektórych rynkach. Niedawno Samsung przejął dostawcę usług LoopPay, który ma oferować rozwiązania dla 10 mln przedsiębiorców. Jak twierdzi LoopPay, dzięki dojrzałej technologii pasków magnetycznych, Samsung Pay może być akceptowany przez 90% kupców. Na początku, Samsung planuje wprowadzenie rozwiązania płatniczego tylko w USA i Korei Pd.

Tradycyjny portfel jeszcze nie odchodzi do lamusa
Żaden z głównych graczy na rynku smartfonów i oprogramowania nie jest jeszcze w stanie narzucić własnej technologii w dziedzinie płatności mobilnych. Samsung może odnieść sukces, ale w tym momencie rozwiązanie firmy nie jest dostępne w Europie. Na przykład w Niemczech przedsiębiorcy nadal uważają bezpieczeństwo za największą przeszkodę w szybkim rozpowszechnieniu płatności mobilnych – taką opinię podziela 54 procent respondentów w sondażu EUROCIS. Jedna trzecia respondentów wskazuje na brak opcji płatności mobilnych w sklepach jako hamulec rozwoju. Jeśli 2015 ma stać się rokiem płatności mobilnych, to prawdopodobnie nie w Europie. Najpierw trzeba zbudować zaufanie do nowych technologii i rozwinąć współpracę między uczestnikami rynku. Do tego czasu rekomendujemy, aby jeszcze przez chwilę zatrzymać tradycyjny portfel.

East Side Consulting GmbH

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz