Sklepy takie jak brytyjski supermarket Tesco i Francuski Auchan mają nadzieję, że ich "portfele cyfrowe" - aplikacje, które pozwalają użytkownikom płacić z ich smartfonów zamiast posługiwać się gotówką lub kartą - również dadzą w efekcie wiedzę na temat zwyczajów zakupowych klientów. W zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji (BI - business intelligence) rozwiązania te stwarzają więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej, pozwalają precyzyjnie zarządzać kampaniami wsparcia sprzedaży i marketingowymi. Łączą one na zatłoczonym rynku - banki, firmy obsługujące karty i dostawców technologii jak Google i Apple ( AAPL ). Wszyscy są zainteresowani żywo wejściem na rynek płatności mobilnych. Każdy tak jak w Polsce z nadzieją, że jego aplikacja stanie się standardem. eBay ( EBAY ) PayPal, dobrze znane w handlu elektronicznym, także eksperymentują z tą technologią.
Detaliści mają nadzieję przyciągnąć klientów do swoich usług, oferując rabaty i nagrody dla nich, wykorzystując możliwość automatycznego powiązania z programami lojalnościowymi i oferując funkcje,takie jak zapisane listy zakupów, wcześniejsza rezerwacja, porównanie cen, czy zamówienie.
Światowy rynek płatności mobilnych wzrośnie trzykrotnie w 2017 roku do 721000000000 (wartości transakcji w $), i 450 milionów użytkowników, według firmy badawczej Gartner ( IT ). Z tej tendencji mogą skorzystać detaliści. Konkurencja na rynku wśród dostawców rozwiązań i akceptantów powinna pomóc obniżyć wartość opłat za transakcje w sklepach. Obecnie rynek rozliczeniowy zdominowany jest przez banki i dostawców kart: Visa i MasterCard. "Postrzegamy handel jako jednego z głównych beneficjentów trendu płatności mobilnych", powiedział Morgan Stanley ( MS ). "Oczekiwane zwroty powinny uzasadnić wszelkie inwestowane nakłady niezbędne dla uruchomienia technologii płatności mobilnych", to powiedział w raporcie w styczniu 2014r.
Ciągle nie jest jasne, gdzie zmierza rynek płatności mobilnych w sektorze handlu detalicznego i jak się rozwinie. Dostawcy kart i banki prawdopodobnie zachowają wiodącą rolę w przetwarzaniu płatności, nawet jeśli karty fizyczne odejdą w przeszłość. Klienci niechętnie będą korzystać z wielu aplikacji, od różnych dostawców, ale przykład Starbucks ( SBUX ), który połączył funkcje promocyjne, lojalnościowe i związane z płatnościami pokazuje, że może się udać.
Dziesiątki najlepszych sieci w Stanach Zjednoczonych badają lub udoskonalają podobne rozwiązania. Są wśród nich Walmart ( WMT ), Target ( TGT ) i Best Buy ( BBY ), które ogłosiły plany powołania wspólnej platformy Wallet - Exchange Shop Client lub MCX. Tymczasem próba stworzenia standardu płatności mobilnych powszechnie akceptowanego przez sprzedawców rozpoczęła się niedawno w Niemczech. Yapital, należąca do sieci e-commerce firmy Otto, działa w tysiącach sklepów, a także pozwala użytkownikom płacić online i realizować transfery peer-to-peer. Przewodniczący Yapital , Nils Winkler oczekuje przyłączenia tylko kilku graczy, aby utrzymać 200 inicjatyw. Inicjatywy te walczą o uwagę w Europie, ale mają duże szanse odnieść sukces ze swoimi rozwiązaniami w stosunku do oferowanych przez banki i dostawców systemów kartowych.
Największe szanse mają aplikacje silnie związane z handlem detalicznym i eCommerce. PayPal jest dobrym
przykładem, pokazując jak ogromnie wzrosła sprzedaż detaliczna eBay dzięki wprowadzeniu podobnych rozwiązań. "Dobry Business Case" dostarczyła sieć Tesco, trzeci co do wielkości detalista na świecie, który był pionierem śledzenie zachowań klientów z kartami lojalnościowymi (20 lat na rynku). Uruchomił cyfrowy portfel w tym roku, oferując klientom również prowadzenie bieżących rachunków bankowych. To jest część przyjętego planu brytyjskiej sieci supermarketów. Chcą one używać smartfonów (i tabletów własnej marki Hudl) - aby klienci mogli poruszać się po sklepach i skanować produkty by je kupić. Sophie Albizua, współzałożyciel firmy konsultingowej z siedzibą w UK (Enova Retail Partnership ), powiedział, że sieci handlowe są gotowe do inwestycji związanych z modernizacją sieci kasowych, aby włączyć się do sieci płatności mobilnych. "Ludzie, przez ostatnie pięć do 10 lat rozwijali swoje strony internetowe i platformy eCommerce. Teraz przyszedł czas, aby skoncentrować się na czymś innym." Francuska grupa supermarketAuchan, piąty największy detalista w Europie, uruchomiła swoją aplikację "Flash i Pay" (elektroniczny portfel) jakiś rok temu . Łączy płatności, kupony, karty lojalnościowe, rachunki i funkcje listy zakupów.
"Naszym celem jest, aby zminimalizować koszty. Aby mieć alternatywy dla istniejących rozwiązań. Wszystkie inne rozwiązania generują koszty po stronie kupców," powiedział Arnaud Crouzet z Auchan (Szef Globalnych Płatności) na konferencji Traders Payments Ecosystem w Berlinie i dodał: "Trudno sobie wyobrazić, aby firmy zewnętrzne pośredniczyły w przetwarzaniu kluczowych danych na temat naszych klientów". Centrum Brytyjskiej Ekonomii i Badań twierdzi, że do niedawna, nie było klarownego uzasadnienia biznesowego dla tworzenia Mobile Wallet pod względem redukcji kosztów i poprawy obsługi klienta oraz sprzedaży. Detaliści w UK detaliści zanotowali 463 mln funtów (770.000.000 dolarów) transakcji w 2013 przez przeniesienie do płatności mobilnych z modeli gotówkowych, kredytów i kart płatniczych.
Jednak Carrefour, drugi największy na świecie sprzedawca detaliczny po Walmart, jest przekonany, że klienci potrzebują więcej czasu, aby się przekonać do obsługi płatności mobilnych. "W tej chwili, Karty są wciąż dobre rozwiązaniem, szczególnie te bezstykowe ", powiedział Frederic Mazurier, wiceprezes ds. finansów i zarządzania ryzykiem w Carrefour Banque. "To zajmie dużo więcej lat."
Autor: Emma Thomasson
Przeczytaj w oryginale >
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz