czwartek, 13 listopada 2014

Polska liderem rozwoju w Europie

Wartość rynku handlu mobilnego w Polsce, tylko w tym roku, wzrośnie o 113% i osiągnie poziom jednego miliarda złotych, a w 2015 roku aż 2,5 miliarda. Już 11 milionów Polaków w zeszłym miesiącu korzystało z internetu za pośrednictwem smartfonu lub tabletu, a blisko 5 milinów kupiło produkt, usługę lub aplikację za ich pomocą. Jednak dopiero co trzeci e-sklep dostosował swoją ofertę do wymagań użytkowników mobilnych. Tylko 5,3 proc. polskich firm, z ponad 2 tysięcy przebadanych, posiada mobilną wersję strony internetowej. Jak w praktyce wygląda rynek handlu mobilnego w Polsce, UE i USA?

Technologie mobilne na dobre zagościły w życiu Polaków. Mobilizacja, z jaką mamy do czynienia obecnie, zachodzi 8 razy szybciej, niż rewolucja związana z rozwojem internetu, jaka miała miejsce na początku lat 90. Wystarczy się rozejrzeć dookoła lub sprawdzić model swojego telefonu, aby stać się naocznym świadkiem zachodzących przemian. W ciągu kilkunastu lat świat przeszedł długą drogę od pierwszych telefonicznych „cegieł”, do dzisiejszych, ultrasmukłych i wyjątkowo lekkich, smartfonów. 

Wraz z rozwojem technologii mobilnych, powstała nowa gałąź handlu - mobile commerce – zakupy z realizowane z poziomu smartfona i tableta. Według ostatnich badań, niemal 83 proc. użytkowników smartfonów na świecie planuje w tym roku dokonać zakupu za ich pomocą. Dla co drugiej osoby posiadającej smartfon lub tablet, kanał mobilny jest głównym źródłem informacji, pomagającym w podjęciu decyzji zakupowych, a dla 2 na 3 jest to także podstawowe narzędzie, służące do korzystania z internetu. Jak więc zmienił się rynek m-commerce i e-commerce w ciągu ostatnich 12 miesięcy na świecie, a jak w Polsce?

Ostatni rok
Na przestrzeni ostatnich miesięcy widać, że rodzime e-sklepy powoli, ale konsekwentnie wdrażają rozwiązania mobilne. Sytuacja nie wygląda jednak tak dobrze w przypadku polskich firm (nie koncentrujących się na e-handlu), które zdają się nie dostrzegać potencjału tkwiącego w rozwiązaniach mobilnych. Największe zmiany dotyczą jednak samych użytkowników. Już 50 proc. Polaków posiada smartfon, a jedna trzecia tablet. Ta, ciągle rosnąca, grupa użytkowników aktywnie korzysta internetu i aplikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Coraz częściej robi też w ten sposób zakupy. Już dziś stosowne ułatwienia (aplikacje lub strony mobilne) dla takich właśnie osób wdrożyło 31,49 proc. polskich e-sklepów. W ciągu ostatniego roku liczba ta wzrosła o 7 proc. 

Duże zmiany dopiero przed nami
Nadzieję na szybszy rozwój polskiego m-commerce dają deklaracje przedstawicieli sklepów internetowych. Prawie 50 proc. badanych przedstawicieli e-sklepów stwierdziło, że zamierza wdrożyć rozwiązania mobilne w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Zmniejszył się również znacznie, do 12,65 proc., odsetek tych, którzy planują zrobić to w ciągu najbliższych 2 lat. W ubiegłym roku takie deklaracje składało 2 na 5 badanych. W przypadku firm takie plany wdrożenia rozwiązań mobilnych ma ponad połowa przedsiębiorstw. Niestety, większość z tych, które planują to zrobić (42,9 proc.) daje sobie 2 lata na takie wdrożenie. Prawie 10 proc. planuje uruchomienie mobilnej strony lub aplikacji w ciągu 3 miesięcy. O ile sklepy cechują się coraz większą świadomością konieczności wdrażania rozwiązań mobilnych, o tyle firmy nie myślą jeszcze o nich zbyt poważnie.

Sprzedaż mobilna rośnie
Ostatnie 12 miesięcy to nie tylko systematyczny wzrost liczby sklepów posiadających rozwiązania mobilne. To także większa aktywność konsumentów w obszarze zakupów mobilnych. Już co piąty przedstawicieli e-sklepów deklaruje, że takie transakcje stanowią od 5 do 10 proc. wszystkich zamówień. W roku ubiegłym twierdziło tak zaledwie 12 proc. z nich. Większy jest też ich optymizm, co do wzrostu przychodów ze sprzedaży mobilnej. Prawie 70 proc. z nich prognozuje, że ulegną one zwiększeniu. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak mniej niż 50 proc. badanych. 

W jakim czasie planujecie Państwo wdrożyć stronę mobilną swojego eSklepu?


Płatności mobilne piętą achillesową polskiego m-commerce
Właściciele smartfonów i tabletów wciąż nie mogą skorzystać z wygodnej formy płatności za zakupy. Najpopularniejszymi formami zapłaty oferowanymi przez polskie sklepy internetowe są wciąż: przelew bankowy, płatność za pobraniem i szybkie płatności internetowe. Płatności mobilne wdrożyło zaledwie 6,24 proc. badanych e-sklepów. Jest to nieznaczny wzrost, gdyż w zeszłym roku posiadało je 5,88 proc. z nich. Z deklaracji właścicieli sklepów internetowych wynika, że są oni świadomi konieczności wprowadzenia płatności mobilnych. W ciągu ostatniego roku z 31,35 do 37,88 proc. zwiększył się odsetek tych, którzy twierdzą, że wprowadzą je w najbliższym czasie. Niestety liczba tych, którzy wdrożyli je do swoich e-sklepów nie uległa znaczącej zmianie. Powodem takiej sytuacji może być brak uniwersalnego standardu, który ułatwiłby to zadanie e-sklepom, nadzieję daje Polski Standard Płatności.

Strony i aplikacje mobilne zwiększają zainteresowanie firmą oraz sprzedaż
Już 4 na 5 badanych przedstawicieli e-sklepów twierdzi, że rozwiązania mobilne zwiększają zainteresowanie ich biznesem wśród klientów. 12 miesięcy temu uważało tak 76,47 proc. badanych. Co ciekawe, zdania firm w tej kwestii są bardzo zbliżone. Na podobnie skonstruowane pytanie twierdząco odpowiedziało 77,56 proc. respondentów. Jednak rozwiązania mobilne odpowiadają nie tylko za zwiększenie popularności e-sklepów i firm, są również narzędziem zwiększającym sprzedaż. Według 77,24 proc. przedstawicieli sklepów internetowych, jest to kolejna zaleta posiadania takiego rozwiązania. Wśród korzyści, jakie one dają, wymieniali również zwiększenie dostępności sklepu (72,36 proc.) lub firmy (75,6 proc.) oraz dostosowanie się do wymagań klientów (63,84 proc. sklepy i 60,49 proc. firmy).

Jak zachęcić klienta do korzystania ze strony mobilnej lub aplikacji?
Wśród najczęściej wymienianych czynników wpływających pozytywnie na częstsze korzystanie przez klientów z rozwiązań mobilnych oferowanych przez sklepy, respondenci najczęściej wymieniali większą dostępność urządzeń mobilnych. Te jednak są już szeroko dostępne i użytkownicy często posiadają więcej niż jedno. Badani uważają również, że zachętą może być chęć spróbowania czegoś nowego oraz pilna potrzeba wynikająca np. z chęci porównania ceny produktu w różnych sklepach. Czynnikiem motywującym do robienia m-zakupów może być też większa liczba sklepów posiadających takie rozwiązania oraz specjalne zniżki i promocje.

Ostatni rok to przede wszystkim zmiany w branży e-commerce, która coraz bardziej uświadamia sobie, jak ważne są rozwiązania mobilne. Niestety, sytuacja nie wygląda aż tak dobrze wśród firm. Dlatego potrzebna jest edukacja ich w zakresie korzyści, jakie może dać im wdrożenia rozwiązań mobilnych.

Rynek handlu mobile w Polsce rozwija się intensywnie. Co prawda na mówienie o rewolucji jest chyba jeszcze za wcześnie, jednak dynamiczna ewolucja polskiego m-commerce staje się już faktem. Tym samym realne stają się prognozy analityków mGenerator.pl, dotyczące wartości rynku handlu mobilnego w Polsce, na poziomie 2,5 miliarda złotych w 2015 roku.

Powyższe dane pochodzą z najnowszej edycji raportu „Handel mobilny w praktyce 2014” przygotowanego przez mGenerator.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz