Użytkownicy bankowości elektronicznej nie korzystają z niej w bezpieczny sposób. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że wciąż popełniamy kardynalne błędny.
Sondaż przeprowadzony przez TNS Polska na zlecenie KNF pokazuje, że 68 proc. korzystających z bankowości elektronicznej nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do panelu bankowego, 55 proc. nie wpisuje ręcznie numeru rachunku wykonując przelew internetowy, a połowa badanych nie przegląda na bieżąco historii rachunku pod kątem podejrzanych transakcji. Jednocześnie tylko nieco ponad połowa zainstalowała i aktualizuje na bieżąco programy antywirusowe, które może uchronić komputer przed złośliwym oprogramowaniem.– Jako KNF zobowiązujemy banki do podwyższania standardów bezpieczeństwa i utrzymywania infrastruktury teleinformatycznej na odpowiednio wysokim poziomie. Zwykle jednak celem ataku nie jest bank, ale jego klient. Dlatego istotne jest budowanie właściwych postaw, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo środków finansowych – podkreśla Andrzej Jakubiak, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.
Logując się do panelu bankowego klienci najczęściej korzystają z komputera przenośnego – na to urządzenie wskazało 79 proc. użytkowników. Do operacji w internecie używane są też komputery stacjonarne (28 proc.). Rzadziej wykorzystywane do logowania są urządzenia mobilne, takie jak telefony komórkowe (21 proc.) i tablety (5 proc.).
Badania pokazuje, że poczucie bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej usypia czujność jej użytkowników. W ocenie ankietowanych korzystanie z usług banku przez internet wydaje się być rozwiązaniem bezpiecznym. Ponad 90 proc. respondentów zadeklarowało, że nie zostało ofiarą cyberataków. Z taką formą próby przestępstwa świadomie spotkało się – w zależności od rodzaju ataku – od 1 do 5 proc. Użytkownicy bankowości elektronicznej najczęściej wskazywali na przypadki otrzymywania fałszywej wiadomości z odnośnikiem do strony udającej bankową, na której wpisuje się dane do logowania oraz próby zainfekowania komputera wirusem, który może przejąć kontrolę nad dostępem do rachunku bankowego. Jednocześnie 7 proc. badanych nie ma pewności, czy nie próbowano przeprowadzić cyberataku na ich rachunek bankowy. Ankietowani rzadziej wskazywali na przypadki udostępnienia danych z karty kredytowej przez telefon lub na niezaufanej stronie internetowej oraz podmiany cyfr numeru rachunku przy próbie jego skopiowania w czasie wykonywania przelewu płatniczego.
Źródło: rp.pl
Tecno android is presently best of the w-series but the price is outrageous, considering the present recession meltdown the country is going through. I would really appreciate if the price can be made more affordable for infinix users like myself.
OdpowiedzUsuńNa dzień dzisiejszy karty plastikowe to najpopularniejszy środek płatności. Nie nosimy przy sobie żadnej gotówki, nie szukamy drobnych. Same plusy.
OdpowiedzUsuńTak to jest prawda, że wiele osób nie zwraca uwagi na bezpieczeństwo płatności mobilnych. Warto zwrócić uwagę czy sklep online ma wdrożone systemy płatnicze https://www.cashbill.pl/pobierz/integracje i wtedy możemy być pewni, że nasze pieniążki będą transferowane w szyfrowany sposób.
OdpowiedzUsuńDlatego ja korzystam z firmy https://hotpay.pl/ która ma świetny Program Ochrony Klientów i nie muszę się martwić, że mnie ktoś oszuka podczas płatności online czy sms premium.
OdpowiedzUsuńJeżeli chodzi o same płatności przez internet to na pewno należy zachować dość sporo uwagi płacąc przez internet. Dlatego ja bardzo chętnie korzystam ze sprawdzonych i bezpiecznych rozwiązań jak https://bluemedia.pl/oferta/platnosci/platnosci-online i jestem zdania, że jest to najlepsza opcja na ten moment.
OdpowiedzUsuń